Języki obce to moja pasja!
Dodane przez admin1 dnia 28/03/2008
Konkurs dla uczniów - "Języki to moja pasja!"

Konkurs European Language Label organizowany jest w Polsce od 2002 roku przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji na zlecenie Komisji Europejskiej i Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Celem konkursu jest nagradzanie i upowszechnianie nowatorskich inicjatyw dotyczących nauczania i uczenia się języków charakteryzujących się wysoką jakością, wielostronnym charakterem, oryginalnością i innowacyjnością.


Rozszerzona zawartość newsa
Uczestnicy konkursu:
Uczestnikami konkursu może być grupa uczniów, młodzieży, która przygotuje ciekawe działania w wybranym języku obcym dla środowiska lokalnego.
Liczebność tej grupy jest dowolna.

Zasięg działań:
Lokalne przedsięwzięcie może obejmować społeczność dzielnicy, miejscowości, szkoły, rodziców, dziadków, młodszych kolegów, mieszkańców osiedla, sąsiadów itp.

Formy działań:
Dozwolone są różnorodne formy działań, ale wskazane jest, aby uwzględniały elementy kultury, zwyczajów i obyczajów kraju lub krajów, w których wybrany język obcy jest językiem ojczystym.

Nauczyciel-opiekun:
Grupę uczniów i jej działania nadzoruje opiekun-nauczyciel. Gwarantuje on i potwierdza jakość przeprowadzonych działań, poprawność języka obcego w realizowanym przedsięwzięciu, a także napisze recenzję – obowiązkowy element zgłoszenia konkursowego.

Cele konkursu:
• rozwijanie zainteresowania, motywacji do nauki języków, wiary we własne możliwości językowe i samodzielności w nauce języków,
• umożliwienie sprawdzenia własnych umiejętności językowych i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym językiem obcym,
• kształtowanie postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur, zwyczajów, religii i tradycji,
• przybliżenie historii, kultury, zwyczajów i obyczajów kraju lub krajów, w których wybrany język obcy jest językiem ojczystym,
• rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów, umożliwienie wykazania się wiedzą szkolną i pozaszkolną,
• zainspirowanie uczniów do własnych działań teatralnych, muzycznych i plastycznych,
• motywowanie uczniów do działań twórczych i rozbudzanie autonomii ucznia poprzez możliwość wyboru tematyki działań, sposobów realizacji, prezentacji i popularyzacji wyniku końcowego,
• korzystanie z różnych źródeł informacji (Internet, wydawnictwa popularnonaukowe, teksty kultury, wykłady, wycieczki tematyczne, galerie, muzea, wystawy, itd.),
• kształtowanie umiejętności dokonywania selekcji, syntezy i analizy materiałów,
• kształtowanie i doskonalenie umiejętności planowania działań w sposób świadomy i odpowiedzialny, efektywnej współpracy w zespole, a także poczucia odpowiedzialności za wspólnie podejmowane działania,
• kształtowanie świadomości społecznej otwartej na wielojęzyczność,
• przybliżenie społeczności lokalnej historii i kultury krajów, których język ojczysty został wybrany do realizacji podjętych działań,
• zapoznanie z różnorodnością kulturową Europy i świata, a dzięki temu budowanie świadomości przynależności do określonej cywilizacji i uzmysłowienie konsekwencji płynących z tego faktu w odniesieniu do młodego człowieka,
• zwrócenie uwagi na cechy wspólne i różnice w zakresie obyczajów, stosunków międzyludzkich, organizacji życia codziennego w różnych krajach Europy i świata,
• uwrażliwienie uczniów na ludzkie problemy, zwrócenie uwagi na problemy dnia codziennego, pomoc drugiemu człowiekowi żyjącemu obok nas, uczenie odpowiedzialności za własne czyny, kształtowanie otwartej i tolerancyjnej postawy wobec innych,
• promowanie znajomości języków obcych wśród środowiska lokalnego w celu wspierania dialogu międzykulturowego,
• motywowanie szerokiego kręgu osób ze środowiska lokalnego do nauki języków obcych poprzez wykorzystanie kultury i sztuki,
• uświadomienie potrzeby kształcenia językowego w zintegrowanej Europie jako sposobu na poznawanie kultur innych narodów,
• wdrażanie modelu kooperacji oraz pełnej aktywizacji wszystkich podmiotów zaangażowanych w prace projektowe (uczniowie, rodzice, nauczyciele).

Więcej na: www.interklasa.pl