Nowa edukacja kulturalna w szkole
Dodane przez admin1 dnia 28/03/2008
Minister Edukacji Narodowej i Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego podpisali list intencyjny w sprawie edukacji kulturalnej w szkole. - Chcemy, aby przedmioty artystyczne były ważnym elementem edukacji rozwijającym zainteresowania młodych ludzi - powiedziała Minister Katarzyna Hall podczas uroczystości w Galerii Zachęta 12-go marca br.

Jednym z fundamentalnych zadań szkoły jest zapewnienie warunków harmonijnego rozwoju każdego ucznia. Ważnym elementem tego rozwoju jest szeroko rozumiana edukacja kulturalna. Dlatego MEN dąży do zmian w procesie kształcenia kulturalnego na poszczególnych etapach edukacji.

Zwiększenie ilości godzin zajęć artystycznych, wprowadzenie do wyboru zajęć tj. warsztaty teatralne, szkolny zespół muzyczny, chór, warsztaty malarskie, rzeźbiarskie, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji kulturalnej małych dzieci – takie zmiany zamierza wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej w nowej podstawie programowej.


Rozszerzona zawartość newsa
Do tej pory, na trzecim etapie edukacyjnym, w gimnazjum, plan zajęć przewidywał łącznie 3 godziny na zajęcia z muzyki i plastyki. W nowej podstawie programowej, która w większym stopniu akcentuje wdrażanie uczniów do dokonywania rozumnych i świadomych wyborów, MEN proponuje aby, ten blok obejmował w sumie 4 godziny. 2 godziny miałby zachować tradycyjną formę zajęć muzycznych i plastycznych, kolejne dwie - stanowić szeroką ofertę zajęć artystycznych, do wyboru dla ucznia (warsztaty teatralne, szkolny zespół muzyczny, chór, warsztaty malarskie, rzeźbiarskie). W efekcie, liczba godzin zajęć z edukacji kulturalnej wzrastałby w gimnazjum o 1/3.

Na czwartym etapie kształcenia edukacja kulturalna prowadzona była dotychczas w zakresie lekcji języka polskiego oraz 1 godziny przedmiotu - wiedza o kulturze. Nowa podstawa programowa zachowuje te zajęcia, ale jednocześnie istotnie poszerza ofertę. Podobnie jak w gimnazjum, MEN proponuje aby był dostępny moduł zajęć artystycznych do wyboru w wymiarze 2 godzin, szczególnie cenny i zalecany uczniom, którzy mniej interesują się przedmiotami tradycyjnie uważanymi za humanistyczne. Ponadto, pojawią się w solidnym wymiarze zajęcia, które dadzą zainteresowanym uczniom gruntowną wiedzę z historii sztuki (8 godzin) oraz języka łacińskiego i kultury antycznej (8 godzin).

Więcej na: http://www.men.gov.pl/content/view/10259/47/